1. Chrysler Airflow (1934)
Jak se říká v jisté televizní reklamě, auta ve třicátých letech opravdu vypadala jako krabice. Ale kopřivnická Tatra nebyla jediným průkopníkem aerodynamických aut. Chrysler se pokusil o totéž s modelem Airflow. Ale zákazníci již tehdy preferovali tradiční tvary a i když Airflow kromě aerodynamiky nabízel i moderní podvozek a skvělé jízdní vlastnosti, skončil jako propadák. Prostě proto, že „divně vypadal“.
2. Cord 810 (1936)
Dnes je pohon předních kol něčím naprosto běžným, a výrobci výkonných aut se naopak chlubí pohonem zadních nebo rovnou všech kol. Ve třicátých letech však šlo o supermoderní koncepci, která nabízela mnohem bezpečnější jízdní vlastnosti a lepší trakci než ostatní vozy té doby. Díky absenci kardanu měl Cord navíc prostornější interiér a neobyčejně nízkou karoserii. A jako bonus tu byl osmiválec přeplňovaný kompresorem nebo výklopné světlomety. Všechno ale zhatila vysoká cena a problémy se spolehlivostí.
3. Tucker '48 (1948)
Preston Tucker (1903 - 1956) byl snílek a pravděpodobně i génius. Jeho první a jediný automobil měl natáčecí střední světlomet, a celou řadu průkopnických bezpečnostních prvků. Později měly přijít i kotoučové brdy nebo vstřikování paliva. Vyšetřování pro podezření z podvodu, podle mnohých zinscenované velkými automobilkami, však Tuckera stálo čas, peníze i důvěru. I když byl zproštěn viny v plném rozsahu, projekt už se nikdy nerozběhl a vzniklo jen 51 vozů. F. F. Coppola (1939) o tom také natočil film.
4. Nash Rambler (1950)
V USA bylo vždycky dost prostoru, benzín levný a auta se nedanila podle objemu motoru. Takže americké automobilky dlouho považovaly malý vůz za něco zcela zbytečného. Vyrobit ho stálo téměř stejně jako velké auto, ale nedal se prodat za tolik peněz. Jednou z prvních automobilek, která se odvážila zkusit štěstí s kompaktem, byla firma Nash. Její nejmenším model Rambler se dokonce nějakou dobu slušně prodával, ale nakonec zanikl v moři silničních křižníků. Mělo trvat ještě téměř deset let, než se kompaktní auta vrátila na trh ve větším počtu.
5. Ford Skyliner Retractable (1957)
Donedávna to byl jen sen každého majitele kabrioletu. Moci se projíždět s větrem ve vlasech, ale zároveň mít v případě potřeby k dispozici pohodlí a bezpečí kupé s pevnou střechou. Dnes už jsou kabriolety s pevnou skládací střechou poměrně běžnou záležitostí, ale v 50. letech působil Ford Skyliner jako zjevení. Tehdejší technologie však neumožňovaly střechu skutečně poskládat, takže na zavazadla v kufru místo nezbylo. Navíc to celé bylo drahé a choulostivé. Takže výrobci na dalšího půl století zůstali u plátna.
7. Pontiac Tempest (1961)
Malé vozy vyráběl General Motors na začátku 60. let. Vedle Jetfiru tu byl také Chevy Corvair se stejnou koncepcí jako Porsche 911 Turbo, a avantgardní Pontiac Tempest. Zvenčí vypadal tuctově, ale pod povrchem se skrývalo nezávislé zavěšení všech kol (dříve než u Corvette) a převodovka umístěná u zadní nápravy pro lepší rozložení hmotnosti (mnohem dříve než u Corvette). Zákazníci ale nic z toho neocenili a příští generace Tempestu už byla zcela tradiční.
7. Oldsmobile Jetfire (1962)
Kompaktní, lehký a efektivní. To nejsou zrovna slova, která bychom si spojovali s americkými osmiválci ze 60. let. Avšak pohonná jednotka Oldsmobilu Jetfire taková byla. Motor Buick o objemu 3,5 litru byl lehký díky hliníkovému bloku, menší než jiné V8 té doby, a efektivní díky turbodmychadlu – použitému u sériového automobilu poprvé v historii. Levný benzín a rozvoj obřích osmiválců se stovkami koní ale udělal z tohoto motoru slepou uličku – přinejmenším na nejbližších 20 let.
8. AMC Eagle (1980)
Myslíte, že dnešní trend nejrůznějších crossoverů je něčím novým? Kroutíte nevěřícně hlavou třeba nad BMW X6 a říkáte si, že něco tak bláznivého, jako smíchat do jednoho auta teréňák a kupé, by lidi před 30 lety nenapadlo? Podívejte se na AMC Eagle. Jeden z posledních projektů koncernu AMC, než byl pohlcen Chryslerem, spojoval techniku Jeepu s karoserií klasického kombi, sedanu nebo dokonce kupé. Perfektně tak vystihl tržní trendy. Bohužel ale o 30 let dřív, což bylo zkázou pro Eagle i AMC.
9. Cadillac Seville V8-6-4 (1981)
Druhá generace Seville byla retro mnohem dřív, než to začalo být cool. A tak byl šikmý zadek ve stylu starých Rolls-Royceů spíše podivný než stylový. O rok později to Cadillac završil uvedením nového šestilitrového motoru V8-6-4. Ten se dokázal podle potřeby změnit vypnutím válců ve V6 nebo V4 a spořit tak palivo. Tehdejší úroveň elektroniky však znamenala, že se obvykle po čase vypnuly válce všechny a definitivně. Po roce byl motor V8-6-4 vyřazen z nabídky a většina existujících byla přestavěna na karburátor.
10. EV1 (1996)
Tohle auto bylo tak napřed, že si dokonce vysloužilo film. Populární dokument „Kdo zabil elektromobil“ (Who Killed the Electric Car) rozpitvává konspirační teorii o tom, jak ropná lobby zabránila úspěchu tohoto elektrického vozítka. Prodávat v 90. letech elektromobily by ale byl neobyčejně hloupý nápad. Dvoumístné EV1 by bylo dražší než Corvette, pomalejší, a vybilo se po ujetí ani ne 100 mil. Navíc přišlo na vrcholu dalších z období levného benzínu, kdy většina zákazníků toužila hlavně po co největším a nejžravějším SUV.